Nieuwe reactie geplaatst

Reactie is verwijderd

Reageren mislukt: Reacties zijn op dit moment uitgeschakelt

Reageren mislukt: Robot gedetecteerd

Woensdag 22 januari 2020. Gisteren zijn we in Muscat aangekomen. Muscat ligt op een smalle landstrook tussen de zee en bergen. Het is een van de kleinste hoofdsteden ter wereld. In de zomer erg heet en in de wintermaanden een prima klimaat. Sultan Quabus , de sultan van Oman werd geboren op 18 november 1940 en overleed 10 januari 2020. Het land in nu 40 dagen in rouw. Hij ging op 16 jarige leeftijd naar een privé school om te studeren in Engeland. Na een maandenlange wereldreis keerde hij in 1964 terug naar Oman. In 1970 nam Qabous de troon over en stuurde zijn vader in ballingschap naar Londen. De nieuwe sultan gooide de grenzen open. Onder zijn leiding werd het sultanaat geleidelijk aan een welvarende staat. Met de inkomsten uit olie bouwde hij aan een samenleving waarin gezondheidszorg,onderwijs en welvaart voor alle burgers bereikbaar werden. Volgens de grondwet moet er drie dagen na zijn dood een opvolger gekozen zijn. Het is een een neef van de overleden Sultan Quabous geworden. De sultan werd door de bevolking op handen gedragen. We hebben een huurauto,gisteren opgehaald op het vliegveld. In eerste instantie dachten we,wat hebben we aan een auto, een taxi is toch ook goed. Ontdekken al snel dat de afstanden groot zijn. De stad beslaat rond de 60 kilometer vanaf het vliegveld tot de zuidpunt. Ons eerste bezoek het National museum,iets voorbij de oude stad Muscat Een prachtig nieuw gedeelte. Boulevards met palmen,plantsoenen en overal bougainville. Het koninklijk paleis is er gevestigd. Mogen we naar kijken maar niet binnen komen. Hoofddoel het sinds drie jaar geopende nationaal museum. Een prachtig gebouw. Worden allervriendelijkst ontvangen en door de man achter de kassa. Neemt alle tijd om een praatje met ons te maken. Verteld dat hij in Nijmegen en Amsterdam geweest is. En in Amsterdam een museum bezocht heeft. Op onze vraag welk museum,krijgen we als antwoord. Madame Tussaud. Hilarisch!! Ook hier zien we weer wat nieuwbouw en onbeperkt geld kan doen. Het gebouw een plaatje. De collectie zeer uitgebreid met traditionele kostuums ,aardewerk tot interessante scheepsmodellen. Het Al- Bustan Palace hotel, het beste hotel van het midden oosten onze volgende bezoek. Ook hier werden kosten nog moeite gespaard. Voor de bouw van het hotel werd het oude dorp verplaatst en een volledige rotsheuvel opgeblazen. Het is indrukwekkend. Het hotel heeft een gouden koepel,die de hoge centrale entreehal bekroont met een enorme lamp met Swarovski stenen. Ons voornemen om er koffie te drinken laten we voorbij gaan. We vinden het er helemaal niet gezellig. Gaan op zoek naar het Yiti strand. Mooie rit door de bergen op een splinternieuwe weg eindigen we op een totaal verlaten strand.Er wonen nog een paar mensen. Het oude dorp verlaten door de vissers.Hun enorme troep achter gelaten. We ontdekken een coffeeshop. Andere betekenis dan bij ons. Hier een soort voorraad kamer waar ook koffie gezet wordt. Op een totaal versleten bank omringd door katten,die graag aandacht willen,drinken we onze Nescafé. Inclusief een fles water moeten we het grote bedrag van Euro 1,15 afrekenen. Willen lunchen maar er is niets in de hele omgeving te vinden. Dankzij onze route informatie komen we bij een prachtig complex met een aantal hotels. We kiezen het Al Wadi hotel uit. Ook hier weer kosten nog moeite gespaard. We kijken onze ogen uit. Zoiets is in Nederland ondenkbaar. Bij het zwembad in het zonnetje en in de luwte genieten we van een heerlijke lunch.